- než vyrazíte na úřad, připravte si potřebné doklady
- k vydání prvního občanského průkazu, který je zákonem stanoven dovršením 15 let věku budete potřebovat svůj rodný list nebo platný cestovní pas. Pokud není trvalý pobyt na území ČR, je nutné předložit rodný list s dokladem o státním občanství nebo platný cestovní pas.
- u občanského průkazu, kdy bude výměna za nový, v případě, že je ještě platný, předkládáte pouze stávající občanský průkaz
- pokud vám u stávajícího občanského průkazu uplynula platnost, předkládáte další platný doklad, který je veřejnou listinou (rodný list, cestovní pas, řidičský průkaz nebo zbrojní průkaz)
- nezapomeňte, že i při vyzvednutí je nutné předkládat doklady viz výše uvedené
- žádost o občanský průkaz za občana mladšího 15 let podává zákonný zástupce, pěstoun nebo opatrovník, který vždy oprávněnost dokládá rodným listem dítěte a svým dokladem totožnosti. V případě opatrovníka a pěstouna předložení rozsudku soudu o svěření dítěte do péče.
- občanský průkaz si vyřídíte na odboru osobních dokladů a evidence obyvatel, v přízemí radnice Praha 13, Sluneční náměstí 2580/13
- k vyřízení občanského průkazu není potřeba písemná žádost ani průkazová fotografie, vše s vámi bude vyřízeno elektronicky na přepážkovém pracovišti
- pokud v žádosti uvedete své telefonní číslo nebo email dostanete zprávu potvrzující vyhotovení dokladu. Je možné sledovat i webové stránky ÚMČ Praha 13 s informacemi o hotových občanských průkazech.
Platnost občanského průkazu končí:
- uplynutím jeho platnosti
- změnou údajů uvedených v dokladu, dle platné legislativy je nutné zažádat o nový doklad do 15 dnů od změny, v opačném případě dojde k jeho zablokování po 45 dnech
- poškozením či podstatnou změnou podoby držitele
Kdy můžete přijít vyřídit doklad
pondělí, středa: 8:00-18:00 hod.
úterý, čtvrtek a pátek: 8:00-13:00 hod.
Vydávání pořadových lístků z číselníku pro vyřízení občanských průkazů, cestovních dokladů a evidenci obyvatel je v pondělí a ve středu ukončeno v 17:45 hod. Děkujeme za pochopení.
K vyhotovení dokladu se lze na našich webových stránkách elektronicky objednat na konkrétní den a hodinu.
Jak dlouho trvá vyřízení občanského průkazu
Nový doklad dostanete nejpozději za 30 dní. Pokud máte zájem o rychlejší vyřízení, je to možné. V takovém případě se hradí správní poplatek při podání žádosti.
Vydání občanského průkazu se strojově čitelnými údaji a s kontaktním
elektronickým čipem a biometrickými údaji |
vyhotovení do 30 dnů – ZDARMA
osobám mladším 15 let – 100 Kč |
Vydání občanského průkazu se strojově čitelnými údaji a s kontaktním
elektronickým čipem a biometrickými údaji |
vyhotovení do 5 prac. dnů – 500 Kč
osobám mladším 15 let – 300 Kč
|
Vydání občanského průkazu se strojově čitelnými údaji a s kontaktním
elektronickým čipem a biometrickými údaji |
vyhotovení do 24 hodin – 1 000 Kč
osobám mladším 15 let – 500 Kč
|
(Převzetí občanského průkazu ve zkrácené lhůtě do 24 hodin je možné pouze na Ministerstvu vnitra – Na Pankráci 72, Praha 4)
Kdy si můžete vyzvednout hotový doklad
Po uvedení kontaktu do žádosti, dostanete zprávu potvrzující vyhotovení dokladu. Informaci o tom, kdy je možné vyzvednout hotové doklady najdete také zde.
K převzetí občanského průkazu je nutné předložit doklady, na které jste byli upozorněni při podání vaší žádosti.
eDoklady
Od 1. 7. 2024 platí pro obce s rozšířenou působností zákonná povinnost přijímat k prokazování totožnosti mobilní aplikací „eDoklady“, která obsahuje stejnopis občanského průkazu v elektronické podobě. Aplikace je dostupná od 15 let věku a pouze pro občany ČR s platným občanským průkazem. Mobilní aplikace nenahrazuje fyzický občanský průkaz. Použití mobilní aplikace je pro uživatele dobrovolné a fyzické doklady jsou nadále vydávány.
V případě ztráty nebo krádeže telefonu, můžete v Portálu občana odpojit aplikaci eDoklady, čímž se zruší vaše registrace v tomto zařízení.
Upozornění:
V určitých situacích není možné aplikaci použít a je nutné předložit fyzický občanský průkaz, např. v případě žádosti o nový občanský průkaz, při změně některého osobního údaje, např. adresy trvalého pobytu, rodinného stavu, jména, příjmení, atd.
Veškeré informace naleznete na webových stránkách Digitální a informační agentury www.dia.gov.cz.