Uzavřením výborů potlačuje koalice opozici i hlas veřejnostiNa dubnovém jednání zastupitelstva si koalice odhlasovala změnu
Jednacího řádu výborů zastupitelstva a rozhodla tak o tom, že nadále nebudou
výbory zastupitelstva otevřené pro veřejnost. Hlavní motivací této změny je
vyhlášený boj koalice (ODS, Hnutí ANO a KDU-ČSL/STAN) se sílící opozicí, a to
zejména Zelenými a Piráty pro 13. Poté, co David Vodrážka na podzim těsně
obhájil pozici starosty na Praze 13, rozhodl se s podporu svého klubu ODS
a hlavního koaličního partnera Hnutí ANO vytlačit 11členný klub Zelených a
Pirátů ze všech výborů a komisí, a tudíž je odstřihnout od informací o tom, co
se na radnici děje. Poté, co se zastupitelé chtěli ve svém volném čase účastnit
jednání výborů jako veřejnost, odhlasovali vždy členové výborů uzavření jednání
a zastupitele na jednání výboru nevpustili. Aby se předešlo těmto nepříjemným
situacím, rozhodla se koalice přistoupit ke změně jednacího řádu a stanovit
všechna jednání výborů jako neveřejná.
Schválením této
změny, pro kterou hlasovaly kluby ODS, Hnutí ANO a KDU- ČSL/STAN a zdrželi se
zastupitelé z klubu TOP 09, se může veřejnost a zastupitelé za Zelené a
Piráty účastnit pouze jednání zastupitelstva, které se však na rozdíl od
většiny jiných MČ konají dopoledne, kdy je většina lidí v práci.
„Došlo
k dalšímu oslabení kontrolních funkcí samosprávy, pokud nejste ve
výborech, o spoustě informací se nedozvíte a nemáte se k čemu vyjadřovat.
Navíc, když navrhujeme nějaký bod k projednání na zastupitelstvo, koalice
nepodpoří ani jeho projednání. Chtějí nás otrávit a myslím, že je chyba, že
toto jednání stávající zákon o hl. m. Praze či metodické doporučení MV,
na které se Rada MČ Praha 13 odkazuje, umožňují.“
říká k tomu Zuzana Drhová, místopředsedkyně klubu Zelených a Pirátů pro 13.
Předseda klubu
Václav Hrdlička k tomu uvádí: „Uzavření
výborů pro veřejnost je dalším potvrzením tristního stavu demokratických
principů v samosprávě Prahy 13. Metodický materiál Ministerstva vnitra, na
který se při tom koalice alibisticky odvolávala, navíc jasně říká, že účast
nečlenů na jednání výborů není v zákoně o obcích ani v jiných právních
předpisech nijak stanovena. Je tedy čistě na rozhodnutí zastupitelstva, do jaké
míry samosprávu svým občanům otevře. V jiných městských částech a obcích jsou
výbory běžně veřejné. Mrzí mne, že to tentokrát s opozicí odnesla i veřejnost.“
Václav Hrdlička a
Zuzana Drhová, Klub Zelení a Piráti pro 13
Reakce klubů Zastupitelstva MČ Praha 13 na sdělení zastupitelů Václava Hrdličky
a Zuzany Drhové – Klub Zelení a Piráti pro 13
Klub zastupitelů Hnutí ANO 2011
projednal dopis Klubu Zelených a Pirátů pro 13 a považuje za nezbytné se k němu
vyjádřit, protože jsou v něm uvedeny skutečnosti, které se nezakládají na
pravdě, případně některá fakta jsou manipulativně překroucena s cílem znejistit
občany MČ.
Na úvod zdůrazněme, že úprava Jednacího řádu výborů zastupitelstva,
odsouhlasená většinou zastupitelstva, je zcela v souladu se zákonem. Platná
legislativa dokonce totiž umožňuje, aby si každý výbor schválil vlastní jednací
řád, navíc koaliční zastupitelé považovali za mnohem demokratičtější postup
schválit jednotný jednací řád pro všechny výbory zastupitelstvem. Tvrzení, že
schválením jednacího řádu došlo k oslabení kontrolních funkcí samosprávy, je
přinejmenším velmi odvážné. Zákon sice přiznává výborům právo předkládat
stanoviska a návrhy zastupitelstvu obce, zastupitelstvo samo ale nemá zákonnou
povinnost se těmito stanovisky a návrhy zabývat, resp. zařadit je na pořad svého
jednání.
Klub zastupitelů hnutí ANO 2011 se dále ostře ohrazuje proti tvrzení, že
cílem koalice je odstřihnout Zelené a Piráty od informací o tom, co se na
radnici děje. Nikdy v minulosti, toto volební období nevyjímaje, nedošlo k
tomu, že by kterýkoli z členů Klubu zastupitelů za hnutí ANO 2011, ať už ve
funkci člena rady, předsedy nebo člena výboru ZMČ, případně komise rady MČ,
odmítl poskytnout opozičnímu zastupiteli relevantní informaci nebo s ním
projednat skutečnosti týkající se problematiky MČ. Potřebné informace
samozřejmě na vyžádání poskytují i příslušní odpovědní pracovníci ÚMČ a je jen
na zastupitelích, zda se je snaží skutečně získat, nebo se jen účelově ohánět
realitě na hony vzdálenými tvrzeními, že jsou jim informace odpírány.
Není žádným tajemstvím, že řada koaličních zastupitelů má jisté obavy z
toho, že Klub Zelených a Pirátů pro 13 využije informací získaných na jednáních
výborů ZMČ pod záminkou otevřenosti a transparentnosti jen k vlastnímu PR,
zejména prostřednictvím sociálních sítí. Některé z uvedených informací nejsou
svým charakterem z podstaty určeny ke zveřejnění a mohly by poškodit kupř.
ekonomické zájmy MČ a veřejnoprávních či soukromých subjektů, jichž se
dotýkají. Následné právní spory a škody z nich vzniklé by pak dopadly na
radnici, nikoli na ty, kteří je nezodpovědným vynášením a šířením informací
způsobily. V této souvislosti je třeba si uvědomit, že veškeré výstupy z výborů
nabývají finální podoby až v okamžiku projednání a schválení v příslušném
výboru. Až od toho okamžiku lze hovořit o exitující informaci, kterou je však
možné zveřejnit až ve chvíli, kdy je navržena na program jednání zastupitelstva
obce, které ji na program zařadí a projedná. Jak jsme již uvedli, k tomuto
kroku nemusí plně v souladu se zákonem vůbec dojít.
Na závěr lze Klubu zastupitelů Zelených a Pirátů pro 13 v dobré víře
doporučit, aby v případě, že jeho členové nejsou spokojeni se stávajícím zněním
zákona o obcích a zákona o hlavním městě Praze, iniciovali prostřednictvím
svých zástupců v PSP ČR či Senátu ČR, případně zastupitelů hl. m. Prahy, a
svobodně, transparentně a zodpovědně navrhli změnu platné legislativy.
Michal Drábek, Klub zastupitelů
hnutí ANO 2011
..............................................................
O členech výborů a způsobu jednání
výborů Zastupitelstva MČ Praha 13 bylo rozhodnuto dle „Zákona o hlavním městě
Praze“, tedy v souladu se zákonem. Výbory Zastupitelstva MČ Praha 13 (dále jen
výbor nebo výbory) jednají podle jednacího řádu schváleného Zastupitelstvem MČ
Praha 13. Výstupy z výborů, co by poradních orgánů zastupitelstva MČ, jsou k
dispozici pro jednání zastupitelstva a po jejich projednání v zastupitelstvu se
stávají veřejnými dokumenty. Všichni zastupitelé mají možnost se k nim
vyjadřovat. Výbor a ani jeho jednací řád, kterým je povinen se řídit, přitom
nebrání tomu, aby na jeho jednání vystoupili zástupci veřejnosti nebo opozice a
přinášeli na jeho jednání své vlastní podněty. V tomto smyslu nelze hovořit o
tom, že jsou výbory uzavřené a že dochází k potlačování opozice a už vůbec ne,
že dochází k oslabení kontrolních funkcí samosprávy, jak se píše v dopise. A
nelze mluvit ani o potlačování hlasu veřejnosti, kterého se zástupci Klubu
Zelených a Pirátů pro 13 ve svém dopise zmocňují, hovoří jeho jménem a
veřejnost tak, dle našeho názoru, staví do role „svého rukojmí“. Ale o tom,
nechť si každý udělá svůj vlastní názor.
Za
Klub zastupitelů koalice KDU-ČSL a hnutí STAN Jiří Mašek
..............................................................
Dle našeho názoru je potřeba uvést
některá tvrzení obsažená v textu zaslaném klubem Zelených a Pirátů do řádných
souvislostí tak, aby nedošlo k matení veřejnosti a především občanů Prahy 13.
V textu kolegů z klubu Zelení a
Piráti je kupříkladu tvrzeno:
1. Tvrzení:
Uzavřením výborů potlačuje koalice
opozici i hlas veřejnosti.
Na dubnovém jednání zastupitelstva
si koalice odhlasovala změnu Jednacího řádu výborů zastupitelstva a rozhodla
tak o tom, že nadále nebudou výbory zastupitelstva otevřené pro veřejnost.
Reakce:
Zmíněná změna Jednacího řádu výborů
zastupitelstva se naprosto netýkala problematiky účasti, či neúčasti
veřejnosti, ale jednalo se pouze o změny, které vyplynuly zejména z nutnosti
aktualizace platného jednacího řádu s aktuálně platnými právními předpisy.
Účast veřejnosti je ošetřena
platnou metodikou Ministerstva vnitra ČR, ve které se praví: „Zákon o obcích
ani jiný právní předpis nestanoví, zda se jednání výboru může účastnit i
osoba, která není jeho členem. Z povahy věci jsou jednání výborů sice spíše
neveřejná, ovšem nelze vyloučit, že by výbor v souvislosti s projednáváním
určité záležitosti potřeboval konzultaci či vysvětlení (např. od účetní obce
apod.); v takovém případě bude účast jiné osoby na jednání výboru přímo
žádoucí. Právní nárok na účast při schůzi výboru však neexistuje“.
Toto doporučení má jasnou logiku
zejména v tom, že – cituji: „Výbory obecně jsou poradními, iniciativními a
kontrolními orgány zastupitelstva obce, nikoli samostatnými orgány, z čehož
vyplývá, že v podstatě plní funkci sběru příslušných informací a jejich
analyzování pro zastupitelstvo obce. Výbory samy o sobě nemají pravomoc
ukládat úkoly či realizovat, popř. iniciovat opatření k nápravě“.
Z uvedeného je evidentní, že výbory
jsou pouze jedním z článků v řetězci rozhodovacího mechanismu samosprávy, který
začíná volbami do zastupitelstva a končí pravomocnými rozhodnutími tohoto,
občany zvoleného, orgánu.
Účast nečlenů výboru je
pochopitelně logická a potřebná v tom případě, že výbor bude mít pochybnosti o
svém vlastním budoucím stanovisku pro zastupitelstvo a bude třeba vyžádat si
názor externích odborníků či občanů, kterých se daná problematika bezprostředně
týká. Přitom je ovšem nutno brát v úvahu, že projednávaná problematika často
podléhá zákonu o GDPR.
2. Tvrzení:
Hlavní motivací této změny je
vyhlášený boj koalice (ODS, Hnutí ANO a KDU-ČSL/STAN) se sílící opozicí, a
to zejména Zelenými a Piráty pro 13.
Reakce:
Politický boj, respektive souboj
názorů a postojů logicky jasně vyplývá z volebních programů a názorů subjektů,
které se uchází o přízeň občanů v demokratických volbách.
Domníváme se ovšem, že tzv.
politický boj je nutno na komunální úrovni co nejvíc potlačit a snažit se o
spolupráci s každým, kdo byl řádně zvolen do zastupitelstva. O tomto svědčí i
fakt, že opozice se účastní práce ve výborech a prostřednictvím předsedkyně
kontrolního výboru i jednání RMČ.
Členové a předsedové výborů byli
řádně zvoleni na zasedání zastupitelstva počtem 24 hlasů oproti 11 hlasům klubu
Pirátů a Zelených.
O důvodu neúčasti členů tohoto
klubu ve výborech MČ nejlépe vypovídá ta část jejich vlastního textu, ve kterém
je uvedeno, že: „Poté, co se zastupitelé chtěli ve svém volném čase účastnit
jednání výborů jako veřejnost, odhlasovali vždy členové výborů uzavření
jednání a zastupitele na jednání výboru nevpustili“.
Z toho je evidentní, že Zelení a
Piráti naprosto nepochopili princip fungování výborů jakožto orgánů, které mají
věcně zpracovávat materiály a rozhodně nemají být neproduktivním politickým
kolbištěm.
Od politické diskuze o vhodnosti či
nevhodnosti předložených materiálů je veřejné ZMČ, které rozhoduje na základě
předložených argumentů řádným hlasováním.
Na základě uvedeného je logické, že
členové výborů ze všech ostatních politických stran jednomyslně odmítli účast
těchto kolegů na jednáních výborů.
Tvrzení o sílící opozici se zdá
poněkud nadsazené, vzhledem k tomu, že jedenáct členů klubu Zelených a Pirátu
se není schopno domluvit vůbec na ničem s 24 ostatními zastupiteli ze všech
dalších zvolených stran.
3. Tvrzení:
Poté, co David Vodrážka na podzim
těsně obhájil pozici starosty na Praze 13, rozhodl se s podporou svého klubu
ODS a hlavního koaličního partnera Hnutí ANO vytlačit 11členný klub Zelených
a Pirátů ze všech výborů a komisí, a tudíž je odstřihnout od informací o
tom, co se na radnici děje.
Reakce:
Tvrzení, že David Vodrážka těsně
obhájil pozici starosty, přičemž zmiňovaný byl zvolen 24 hlasy ze 35, lze dle
našeho názoru interpretovat dvěma způsoby:
1. matematická
nedostatečnost autora textu
2. cílená
snaha ohlupovat veřejnost
Klub Zelených a Pirátů nikdy nebyl
účasten na práci komisí a výborů MČ, tudíž tvrzení o snaze vytlačit tento klub
je poněkud zavádějící, až úsměvné, ovšem pokud by se bohužel nejednalo o vážné
věci, týkající se našich občanů.
Odstřihnout řádně zvoleného
zastupitele od informací o tom, co se na radnici děje logicky nelze, neboť je
jeho zákonným právem zúčastnit se všech zasedání zastupitelstva MČ a může plně
využívat všech práv zastupitele.
4. Tvrzení:
...jednání zastupitelstva, které se
však na rozdíl od většiny jiných MČ konají dopoledne, kdy je většina lidí v
práci.
Reakce:
Tvrzení o jiných městských částech
je matematicky i z hlediska logiky zhruba tak na úrovni zmíněné v bodě 3.
Jednání ZMČ je finální projednávání
materiálů, které byly v naprosté většině případů v uplynulém období projednány
RMČ a zveřejněny na ÚD.
Toto umožňuje občanům, kterých se
tato problematika týká, ovšem i celé veřejnosti, se řádně připravit na jednání
a tohoto se účastnit po nastudování problematiky konkrétního tisku. Vzhledem k
tomu, že v průběhu jednání dochází ke kvalifikovaným dotazům zastupitelů i
veřejnosti, je třeba přítomnost všech vedoucích úředníků i externích odborníků.
Toto prakticky nelze zajistit v nestandardní hodiny mimo pracovní dobu.
Zářným příkladem organizace
zasedání zastupitelstva, tak jak si ho asi představují kolegové z klubu
Zelených a Pirátů, jsou jednání ZHMP v režii pana pirátského primátora Hřiba,
kdy zasedání začíná úplně stejně tak jako v P13 v dopoledních hodinách, ale
končí pozdě v noci a někdy ráno druhý den, a to často i hádkou samotných
předkladatelů z důvodu naprosté nepřipravenosti předkládaných materiálů.
5. Tvrzení:
Došlo k dalšímu oslabení
kontrolních funkcí samosprávy,...
Reakce:
Toto tvrzení je naprosto
irelevantní vzhledem k faktu, že předsedkyní kontrolního výboru je zastupitelka
opoziční politické strany, probíhá průběžná kontrola ze strany interního
auditora, MČ je řádně auditovaná externím auditorem a průběžně probíhají
kontroly ze strany nadřízených orgánů.
Cituji: „V obecné rovině se jedná
zejména o tzv. vnější kontroly vykonávané orgány veřejné správy, případně
jinými orgány vůči nepodřízeným právnickým či fyzickým osobám anebo jiným
orgánům, ať už se jedná o orgány veřejné správy či nikoli. Do této kategorie
patří též kontroly dodržování zákonných povinností orgánů územní samosprávy,
tj. výkonu jejich samostatné působnosti, a zájmové samosprávy, neboť ani tyto
subjekty nejsou s ohledem na ústavně zaručené právo na samosprávu v instančně
závislém postavení.“
6. Tvrzení:
Uzavření výborů pro veřejnost je
dalším potvrzením tristního stavu demokratických principů v samosprávě Prahy
13.
Reakce:
Bez ohledu na dezinformaci ohledně
uzavření výborů pro veřejnost je tvrzení o tristním stavu demokratických
principů v samosprávě Prahy 13 naprostým zkreslením situace v zastupitelstvu.
Materiály předkládané zastupitelstvu k projednání jsou dostatečně odborně
připraveny tak, že skoro vždy procházejí absolutní většinou díky hlasům většiny
zastoupených politických stran. Korektní jednání 11členného uskupení Zelených a
Pirátů z 35 zastupitelů je bohužel téměř vždy výjimkou, neboť politika a
ideologie zde jednoznačně převažuje nad normální prací konanou ve prospěch
občanů Prahy 13. Domníváme se, že toto chování je zcela v rozporu s principem
zastupitelské demokracie i v rozporu s důvodem, proč nám naši občané dali svou
důvěru ve volbách.
(V citacích byly použity prameny z
platného znění Metodického doporučení k činnosti územních samosprávných celků a
usnesení vlády České Republiky).
Za Klub zastupitelů ODS Praha 13
Ludmila Tichá a Petr Zeman
..............................................................
Podle našeho názoru by měly mít své
zastoupení ve výborech všechny kluby zastupitelů zvolených do Zastupitelstva MČ
Praha 13.
Účast veřejnosti na jednání výborů
naši zastupitelé považují za přínosnou a nijak se jí nebrání.
Petr Praus, předseda Klubu
zastupitelů TOP09