Názor zastupitelů
Plýtvání veřejnými penězi: Čtvrt milionu za nekvalitní analýzu
Radnice MČ Prahy 13 zadala v půlce
loňského roku analýzu možností digitalizace činnosti základních a mateřských
škol za 250 000 Kč z veřejného rozpočtu. Jako dodavatele dokumentu si vybrala
nechvalně známou společnost Gordic, kvůli které již pražský magistrát v roce
2013 dostal pětimilionovou pokutu za předražené IT zakázky od antimonopolního
úřadu.
Analýza, kterou pro radnici nechali zpracovat radní pro digitalizaci
Michal Drábek a místostarostka pro školství a IT Marcela Plesníková (oba za
ANO), svou kvalitou naprosto neodpovídá zaplacené sumě ani zadanému tématu.
Dodaný dokument, který se měl mj. zabývat zavedením online přihlášek na MŠ,
téma zcela opomíjí a problematikou digitalizace provozu vzdělávacích zařízení
se zabývá pouze okrajově. Místo toho působí jako reklamní leták na
elektronickou spisovou službu od firmy Gordic, která analýzu zpracovala.
Navrhovaná opatření jako systém na rozpoznávání značek pro kontrolu vjezdů do
areálu pro zamezení teroristického útoku jsou zcela mimo diskutované téma. Celý
text navíc obsahuje množství faktických i gramatických chyb a vykazuje chatrnou
orientaci v odborných pojmech.
Diskuzi na téma digitalizace přihlášek jsem na zastupitelstvu osobně
otevřel poprvé již před dvěma roky. Naše koalice od začátku navrhuje využít
řešení poskytované zdarma Magistrátem hlavního města Prahy, což odmítli
starosta David Vodrážka (ODS) i radní Michal Drábek (ANO). Místo systému
dostupného bez dalších výrazných nákladů upřednostnili zadání předraženého
dokumentu, který ve výsledku problematiku nikam neposouvá a nepřináší městské
části žádné návrhy funkčních řešení.
Ředitelky školek z Prahy 13 o digitalizaci ovšem nyní samy projevily
zájem, takže se snad brzy dočkáme pilotního projektu online přihlášek podle
vzoru jiných městských částí. Tento krok považují rodiče, školky i odborníci za
prospěšný, neboť snižuje náklady i míru byrokracie, je pohodlnější, a navíc
činí celý proces přijímání dětí transparentnějším, takže částečně mírní boj o
místa ve školkách.
Petr Kolář, zastupitel klubu Zelení a
Piráti pro 13
..............................................................
Reakce na názor zastupitele Petra Koláře
Jakkoli si pana zastupitele vážíme, útočnost uvedeného příspěvku
nás překvapila. Vedení městské části proto
považuje za nutné uvést na pravou míru některé tendenčně, až manipulativně
prezentované názory a vysvětlit část povinností, které má veřejná správa dané
zákonem a které pan zastupitel zcela ignoruje.
Distancujeme se od urážlivých a
nepodložených výroků vůči společnosti Gordic, s.r.o., která jako dodavatel
studie vzešla z veřejné soutěže a jejíž nabídka byla nejlevnější. Radnice
si cení její profesní reputace. Tato firma obhospodařuje přes 6 000
organizací veřejné správy i soukromého sektoru, mezi její zákazníky patří i
klíčové resorty obrany a bezpečnosti, jako je třeba Ministerstvo vnitra, Armáda
ČR, Bezpečnostní informační služba, Národní úřad pro kybernetickou a informační
bezpečnost a Severoatlantická aliance. I vzhledem k oceněním, které
dodavatel dostává, zejména v celorepublikové soutěži Egovernment the Best
za rok 2020, nemá radnice pochyby o jeho důvěryhodnosti a kvalifikovanosti.
Pan zastupitel mj. uvádí, že dodané dokumenty
svou kvalitou naprosto neodpovídají zaplacené sumě i zadanému tématu.
Z textu ale není zřejmé, zda hodnotí jeden ze čtyř dodaných souborů,
nebo všechny jako celek. K ceně můžeme sdělit jen to, že zadavatelem
vypsaný limit nebyl překročen. Dále pan zastupitel zjevně nestudoval vlastní
zadávací dokumentaci. O zavedení on-line přihlášek do mateřských škol
v něm nebylo ani slovo, proto nelze dodavatele vinit z toho, že toto
téma řeší pouze okrajově. To, proč nebylo zadavatelem požadováno řešení on-line
přihlášek do mateřských školek, zase vyplývá z faktu, že to stávající
právní úprava v přívětivé formě neumožnuje. Podle § 37 zákona č. 500/2004
Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, je možné žádost o přijetí k předškolnímu
vzdělávání učinit písemně nebo ústně do protokolu anebo v elektronické
podobě. Mimo osobní účast zákonných zástupců, je možné distančně učinit pouze
datovou schránkou, nebo emailem s uznávaným elektronickým podpisem. Prostý
email z hlediska správního řádu nedostačuje. Stávající právní úprava
umožnuje zákonným zástupcům podávat žádost digitálně, ale prostředky, které
nejsou široce rozšířeny mezi obyvateli.
Co se týče toho, že studie se
digitalizací činností příspěvkových organizací zabývá pouze okrajově, tak
s tímto názorem radnice nesouhlasí. Navíc spisová služba je téma, které
radnici velmi zajímá. Podle připravované novely zákona č. 499/2004 Sb., o
archivnictví a spisové službě, se předpokládá, že povinnost vést
elektronickou spisovou službu bude rozšířena i na další veřejnoprávní původce,
jako jsou třeba základní školy. Tato povinnost bude platit k níže uvedeným
termínům z novely zákona.
Přechodná ustanovení připravované novely
1. Veřejnoprávní původci podle § 3 odst. 1 písm. a) až e) zákona
č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých
zákonů, ve znění účinném ode dne 1. února 2022, jsou povinni uvést výkon
spisové služby do souladu s požadavky zákona č. 499/2004 Sb., ve
znění účinném ode dne 1. února 2022, do 31. prosince 2023.
2.
Veřejnoprávní původci podle § 3 odst. 1 písm. f) až m) zákona č. 499/2004 Sb.,
ve znění účinném ode dne 1. února 2022, jsou povinni uvést výkon spisové služby
do souladu s požadavky zákona č. 499/2004 Sb., ve znění účinném ode
dne 1. února 2022, do 31. prosince 2024.
Znovu
musíme konstatovat, že je škoda, že pan zastupitel nevyužil prostor a nerozvedl
svá tvrzení o chatrných pojmech a vadné konstrukci celého dokumentu. Na obecné
prohlášení se špatně reaguje, je ale jisté že odborná úroveň předložených
dokumentů dalece převyšuje příspěvek pana zastupitele. Stejně tak dokola
opakované tvrzení o předražené studii bez nějaké tržní analýzy je pro radnici
nepoužitelné.
Rádi bychom rovněž upozornili, že
spisová služba je definována takzvaným Národním standardem elektronické spisové
služby, který má zajistit, aby všechny podobné systémy ve veřejné správě byly
v klíčových parametrech identické. Proto nepovažujeme koncepční
představení problematiky spisové služby a jejích systémových vazeb na ostatní
systémy za špatné. Naopak jsme rádi, že součástí studie bylo představení návrhu
ICT architektury v souladu s připravovanou i platnou legislativou.
Oproti zadání zpracovatel pojal na
přání Oboru školství daleko komplexněji oblast kybernetické bezpečnosti škol.
Je nám líto, že pan zastupitel nevyužívá svého času místo plýtvání na líbivé
věci, které neumožnuje legislativa, na přínosnější věci. Jsme například rádi,
že zpracovatel upozornil na řady nedostatků u různých příspěvkových organizací.
Bohužel není možné uveřejnit seznam bezpečnostních nesrovnalostí, které byly
nalezeny, aby nelákaly případné útočníky. Nicméně si opravdu vážíme i toho, že
dodavatel nad rámec vlastního zadání, které bezezbytku splnil, připravil třeba
také vzorovou Bezpečností ICT směrnici pro příspěvkové organizace, která byla
sestavena se zřetelem na oblast působení analyzovaných příspěvkových
organizací.
Michal Drábek,
radní (ANO 2011)