Vydání občanského průkazu
- občanský průkaz je povinen mít občan České republiky, který dosáhl věku 15 let a má trvalý pobyt na území České republiky
- občanský průkaz může mít i občan, jehož svéprávnost byla omezena
- občanský průkaz lze na žádost vydat i občanovi mladšímu 15 let
- občanský průkaz lze vydat občanovi, který ukončil trvalý pobyt na území České republiky
Typy občanských průkazů a jejich platnost
Občanské průkazy se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem s biometrickými údaji
- vydávají se občanům mladším 15 let s dobou platnosti na 5 let
- občanům starším 15 let s platností na 10 let, po dovršení 15 let je občan povinen požádat o občanský průkaz nejpozději do 30 dnů
- občanům starším 70 let s dobou platnosti na 35 let
- v případě změny některého údaje zapsaného v občanském průkazu (např. místo trvalého pobytu, změna stavu, pokud je v dokladu uveden) je nutné občanský průkaz vyměnit, uplynutím 45 dnů ode dne změny skončí jeho platnost
Dočasné občanské průkazy bez strojově čitelných údajů
- jestliže nelze vydávat občanské průkazy se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem s biometrickými prvky z důvodu technické závady na zařízení zabezpečujícím jejich výrobu, či jiné mimořádné události, občanské průkazy bez strojově čitelných údajů se vydávají s dobou platnosti na 5 měsíců
- doba platnosti na 2 měsíce, jestliže o něj požádá občan do 2 měsíců ode dne nabytí státního občanství ČR
- převzetí u obecního úřadu obce s rozšířenou působností, kde byla žádost podána
Kdo je oprávněn v této situaci jednat (podat žádost apod.)
O vydání občanského průkazu se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem s biometrickými údaji žádá
- občan starší 15 let
- za občana mladšího 15 let podává žádost zákonný zástupce s rodným listem, poručník, opatrovník, pěstoun, osoba, které byl svěřen do péče, nebo ředitel zařízení pro výkon ústavní výchovy, ředitel zařízení pro děti, vyžadující okamžitou pomoc, k žádosti předkládá rodný list dítěte
- občan jehož svéprávnost je omezena tak, že není způsobilý požádat o vydání občanského průkazu, podává žádost opatrovník určený soudem nebo jiný zákonný zástupce, pokud mu nebyl opatrovník ustanoven
Příjem žádostí o vydání občanského průkazu, spolu s předáním vyhotoveného dokladu u imobilních občanů se zajišťuje v místě jejich pobytu, na základě oprávněného požadavku, v předem domluveném termínu, formou off-line výjezdového pracoviště.
Občané se prokazují platným dokladem totožnosti spolu s dokladem o změnách osobních údajů, případně hradí stanovený správní poplatek.
Jaké doklady je třeba předložit
- k žádosti prvního občanského průkazu občana, který dosáhl věku 15 let je povinen svoji totožnost doložit rodným listem či platným cestovním dokladem ČR
- k vydání prvního občanského průkazu po nabytí státního občanství, občan předkládá doklad o státním občanství, rodný list a matriční doklad o rodinném stavu
- v případě, že žadatel nemá trvalý pobyt na území ČR doloží rodný list a doklad o státním občanství nebo platný cestovní pas
- při výměně občanského průkazu za stávající (končící platnost, změna údajů, apod.) je třeba předložit dosavadní občanský průkaz; pokud občan nemůže předložit dosavadní občanský průkaz (například z důvodu ztráty nebo odcizení), musí předložit rodný list či průkaz totožnosti (rozumí se doklad, který je veřejnou listinou, ve kterém jsou vedeny údaje o žadateli, umožňující jeho identifikaci, a to včetně jeho podoby a údaje o státním občanství)
- při podání žádosti o dočasný občanský průkaz po nabytí státního občanství, občan předkládá vyplněnou žádost, dvě stejné fotografie a doklad o státním občanství, správní poplatek 200 Kč
- všechny doklady musí být doloženy v originále nebo v ověřené kopii
Formuláře a žádosti
Při podání žádosti o občanský průkaz se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem s biometrickými údaji občan formulář nevyplňuje, žádost pořizuje úředník elektronicky s využitím údajů vedených v informačních systémech. Formulář se vyplňuje při oznámení o ztrátě nebo odcizení občanského průkazu. Občan předloží doklady potřebné k vydání občanského průkazu, stávající občanský průkaz, cestovní pas, rodný list. Jedná-li se o občana mladšího 15 let, zákonný zástupce předkládá doklad totožnosti a rodný list dítěte.
Po ověření správnosti osobních údajů se pořídí biometrické údaje, to znamená fotografie a otisky prstů občanů starších 12 let. Po jejich pořízení se občan podepíše. Podpis se poté digitalizuje a přenese do občanského průkazu. Dalším podpisem občan, popř. jeho zákonný zástupce, potvrdí správnost a úplnost údajů v žádosti, tím dá souhlas ke zpracování. Podání žádosti je ukončeno elektronickým odesláním.
Kam se obrátit
Žádost o občanský průkaz se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem s biometrickými údaji
- u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností, v hlavním městě Praze u úřadu městské části Praha 1 až 22 bez místní příslušnosti, jedná-li se o občanský průkaz vydávaný ve lhůtě 30 dnů nebo ve zkrácené lhůtě 5 pracovních dnů a do 24 hodin
- u Ministerstva vnitra ČR, jedná-li se o občanský průkaz vydávaný ve zkrácených lhůtách do 5 pracovních dnů nebo 24 hodin
Převzetí občanského průkazu se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem s biometrickými údaji
- občan si může nový občanský průkaz vyzvednout i u jiného úřadu, než u kterého si podával žádost, v takovém případě platí správní poplatek 100 Kč
- občanský průkaz ve zkrácené lhůtě do 5 pracovních dnů, lze převzít u obecního úřadu obce s rozšířenou působností u kterého byla žádost o vydání občanského průkazu podána nebo na Ministerstvu vnitra (Na Pankráci 1623/72, Praha 4)
- občanský průkaz ve lhůtě do 24 hodin pak lze převzít pouze na Ministerstvu vnitra
Převzetí občanského průkazu
- občan osobně
- zákonný zástupce s rodným listem dítěte do 15 let
- opatrovník, poručník, pěstoun, jedná-li se o dítě do 15 let
Za občana staršího 15 let, může občanský průkaz převzít člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování bylo schváleno soudem.
Občanský průkaz může převzít z důvodu zvláštního zřetele hodného (legislativně omezené možnosti – omezení na osobní svobodě, dlouhodobé zdravotní důvody), zmocněnec na základě zvláštní plné moci, označené „Zvláštní plná moc“ včetně oprávněného důvodu, s úředně ověřeným podpisem zmocnitele.
Aktivace čipu u občanského průkazu
- při převzetí občanského průkazu si občan může aktivovat kontaktní elektronický čip zadáním deblokačního (DOK) a identifikačního (IOK) osobního kódu pro elektronické využití občanského průkazu, je možná aktivace i bezpečnostního (BOK) kódu
- je-li držitelem občanského průkazu občan mladší 15 let, občan jehož svéprávnost byla omezena tak, že není způsobilý požádat o vydání OP nebo občan, kterému brání těžko překonatelná překážka, nezadává si při převzetí DOK, IOK a BOK, elektronický čip je možné aktivovat i v průběhu platnosti občanského průkazu u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností
Správní poplatky a jak je lze uhradit
Vydání občanského průkazu se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem s biometrickými údaji
- vyhotovení občanovi staršímu 15 let ve lhůtě 30 dnů – bez správního poplatku
- občanovi mladšímu 15 let – 100 Kč
- vyhotovení občanovi staršímu 15 let ve lhůtě 5 pracovních dnů – 500 Kč
- občanovi mladšímu 15 let – 300 Kč
- vyhotovení občanovi staršímu 15 let ve lhůtě do 24 hodin – 1 000 Kč (vyzvednutí pouze na Ministerstvu vnitra na Pankráci 72, Praha 4)
- občanovi mladšímu 15 let – 500 Kč (vyzvednutí pouze na Ministerstvu vnitra na Pankráci 72, Praha 4)
- vydání občanovi staršímu 15 let, který nemá trvalý pobyt na území ČR – 200 Kč
- za průkaz poškozený, zničený, ztracený, odcizený nebo průkaz obsahující neoprávněně provedené zápisy – 200 Kč (vyhotovení v zákonné lhůtě 30 dnů)
- vyhotovení z osobních důvodů dříve, než půl roku před uplynutím platnosti stávajícího občanského průkazu – 200 Kč
- převzetí u jiného obecního úřadu obce s rozšířenou působností, který občan uvede v žádosti – 100 Kč
- odblokování kontaktního elektronického čipu na vlastní žádost – 100 Kč
Úhrada správního poplatku v hotovosti nebo platební kartou.
Skončení platnosti občanského průkazu
Občanský průkaz končí
- uplynutím doby v něm uvedené
- ohlášením jeho ztráty, odcizení, zničení nebo nebezpečí zneužití
- dnem nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu
- ohlášením ukončení trvalého pobytu na území České republiky
- pozbytím státního občanství České republiky
- úmrtím nebo dnem nabytí právní moci rozhodnutí o prohlášení za mrtvého
- převzetím nového občanského průkazu
- odevzdáním nalezeného občanského průkazu
- dnem nabytí právní moci rozhodnutí o skončení platnosti občanského průkazu (např. z důvodu poškození občanského průkazu, podstatné změny podoby)
- 45 dnů ode dne ohlášení změny místa trvalého pobytu
- 45 dnů ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o změně jména nebo příjmení
- 45 dnů ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o změně rodného čísla
- 45 ode dne změny pohlaví
- 45 dnů ode dne změny rodinného stavu, pokud je rodinný stav uveden v občanském průkazu
Užitečné odkazy a související životní situace:
- Portál veřejné správy – Vydání občanského průkazu
- Osobní doklady – Ministerstvo vnitra České republiky (mvcr.cz)
- Občanský průkaz s čipem | EOP |
- Kódy pro ochranu občanského průkazu| EOP |
- Výdej údajů z evidence obyvatel (Evidence obyvatel)
- Vydání osvědčení a potvrzení o státním občanství České republiky (Matriky)
- Narození, uzavření manželství, vznik registrovaného partnerství nebo úmrtí státních občanů České republiky v cizině (Matriky)
- Vydání cestovního dokladu (Cestovní doklady)
Za správnost odpovídá:
Odbor osobních dokladů a evidence obyvatel
Kontaktní osoba
Mgr. Darina Altmanová
Tel.: 235 011 507